Mijn eerste conferentie - Reisverslag uit Wollongong, Australië van Christel Loo - WaarBenJij.nu Mijn eerste conferentie - Reisverslag uit Wollongong, Australië van Christel Loo - WaarBenJij.nu

Mijn eerste conferentie

Blijf op de hoogte en volg Christel

22 November 2012 | Australië, Wollongong

“Lets see if we can get you to the big international conference in Sydney at the end of October” zeiden mijn begeleiders in het prille begin. Het laatste weekend van oktober was het zover. Geen Halloween party voor mij en helaas ook niet de 25e verjaardag van zusterlief, maar 4 dagen congres over ‘physical activity’ en alles wat daarmee van doen heeft. Ik hoefde zelf niet te presenteren. Maar dat kon toch niet helemaal mijn zenuwen wegnemen. Een groot evenement en belangrijke onderzoekers die ik zou leren kennen. We zouden 4 dagen verblijven met overnachting in een hotel.
Op woensdag zou het congres beginnen, dus hebben we in de ochtend de trein genomen naar Sydney. Even waande ik me in Nederland omdat omgeroepen werd dat de trein geannuleerd was. Dat heb je altijd op zo’n momenten! Uiteindelijk viel de schade nog mee, door extra bussen die op het desbetreffende traject werden ingezet.
Het congresgebouw was gelegen aan Darling Harbour, wat een supermooie locatie is om je tijd door te brengen!! De eerste lezing begon in de middag. Met een van mijn collega's liep ik de trappen op om een plek in de zaal te zoeken. Aan het begin van een vrijwel lege rij zat één jongen die ik aankeek toen we besloten hier plaats te nemen. Even dacht ik hem te herkennen van thuis, maar dat leek me onwaarschijnlijk op zo’n grote afstand, in zo'n grote stad, in zo’n grote zaal en met zoveel publiek. Even wachtte ik af en dacht ik dat het vermoeden niet wederzijds was. Toen ik net mijn hoofd weg wilde draaien hoorde ik hem verbaasd zeggen op z'n limbo's: och, dich bis het?! Dus toch, een van mijn klasgenoten tijdens mijn masteropleiding in Maastricht was naar Australië gekomen om ook dit evenement mee te maken. Hij had met een posterpresentatie in België een toegangsticket voor de conferentie gewonnen en besloot met zijn vader een weekje naar Aussieland te komen. Dat was leuk om een paar dagen wat gezelschap van thuis te hebben! Maar wat raar om hier dialect te spreken. Jullie kennen vast dat gevoel als je op vakantie gaat en opeens iemand van je eigen omgeving achter je hoort praten… Nou, bij deze de troost. Zelfs als je de halve wereld over reist, gebeurt dat dus nog! Het was wel leuk, Joey (ik hoop dat je m'n website opzoekt en je mail achterlaat;)).
Deze vier dagen heb ik veel geleerd. Niet alleen over het onderzoek maar ook over mezelf. Ik heb veel internationale onderzoekers leren kennen en ze bleken allemaal even aardig. Dat is leuk om nu een gezicht te hebben bij de artikelen die je leest. De leukste kant van deze slimme mensen leer je kennen in de avond, aan tafel met een portie goed eten. Dan blijken ze nog humor te hebben ook (hoewel ze dat niet altijd zelf in de gate hebben)!
De volgende editie van dit congres is trouwens in Rio the Janeiro. Klinkt aantrekkelijk hè?! Dus laten we afwachten ‘if we can go to Rio next time’! :)

Over toevallig gesproken (dat valt me in nu ik over Joey schrijf). Wollongong had laatst een festival georganiseerd wat vergelijkbaar is met een dorpsfeest, maar dan iets groter. Hier was ook een klein circus dat we bezocht hebben. Vrij snel kwam een in geel geklede vrouw op het podium die met haar act de show een beetje aan elkaar praatte. Ook zij kwam me bekend voor van thuis, maar deze kans leek me nóg kleiner dit keer! Toch stelde zij zich voor als Shirley Sunflower wat voor mij bevestigde dat ik haar eerder had gezien. Tijdens het straat theater in Sittard welliswaar. Even snel terug geteld denk ik dat dit zo’n zeven jaar geleden is. Dus wederom aan de andere kant van de wereld zie ik precies dezelfde dame, met precies dezelfde show en precies dezelfde outfit. Dat is ‘toevallig’hè?! Ik ben haar dit na de show even gaan vertellen, maar mevrouw was niet heel verbaasd: “Gebeurt regelmatig dat mensen naar me toe komen omdat ze me al eens op een andere plek hebben gezien!”
Vanaf nu sta ik er dus niet meer van te kijken als ik tijdens een vakantie iemand limburgs achter me hoor praten. Ik zal juist verbaasd zijn in het geval dat zich géén herkenbare situaties van thuis voordoen.

Voor de rest zijn de weekenden vrij rustig geweest. Een aantal bbq’s, wat nu steeds aangenamer wordt op het strand! Het weer is nog niet ideaal, maar de temperaturen kunnen aardig zomers aanvoelen op mooie zonnige dagen :) Oja, de laatste keer hebben we vanaf het strand dolfijnen gespot! Die komen hier vrij regelmatig. Maar ik wil toch graag mijn eerste ervaring met jullie delen: Prachtig!
Op het werk beginnen we langzaam de metingen op te starten. We zijn een aantal testmetingen aan het doen bij de kinderen van collega’s. Die zijn het tegenwoordig gewend om proefpersoon te spelen. Hopelijk hebben we snel genoeg kennis en vertrouwen om het echte werk te beginnen en zoveel mogelijk kids uit te nodigen om deel te nemen aan het onderzoek! Ik ben altijd wel een soort van blij en trots als ik de ruimte inloop die we hebben opgezet als “activity room”. Ik voel me bijna zelf een kind in de speeltuin…

Tot slot nog wat goed en slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat ik niet naar huis kom met kerst (ooooh!). Het goede nieuws is dat Tal me komt opzoeken en we samen een zonnige kerstvakantie aan het strand gaan beleven (jeeeej)! Dat voelt heel raar trouwens, ik zie de zomerjurkjes tussen de kerstversieringen hangen als ik door het winkelcentrum loopt. Volgens mijn logica klopt er dan iets niets… Gewoon geen kerst dus dit jaar! Anyway, ons plan is om een auto te huren en met de tent in de kofferbak langs de kust Noordwaards te rijden en te zien hoever we komen. In totaal kunnen we vijf weken samen doorbrengen, waarvan ik er drie niet hoef te werken. Dus drie weken reizen, kamperen en genieten!! Ikke heb er zin in! :)

Een ander goed nieuwtje dat ik vorige week heb mogen vernemen is dat ik in februarie weer bezoek krijg. Linda heeft gelukkig een gezin kunnen vinden en kan als au pair een half jaar in Sydney verblijven. We zijn al langzaam aan het denken wat we samen kunnen doen, dus ik verwacht dat dat ook een leuke tijd zal worden! Ik zie ernaar uit om haar eerste verhaal op haar blog te zien verschijnen :)

Dit keer zal ik geen foto’s uploaden omdat ik helaas een limiet heb. Dus dat bewaar ik liever voor de mooie plaatjes, waarvan ik op dit moment niet veel nieuws in de collectie heb!

Tot snel weer!
Christel.

  • 22 November 2012 - 13:33

    Pinda:

    Jeeeejj wat een leuk verhaal weer! erg leuk om eens te lezen wat je allemaal doet, al kom ik het natuurlijk zelf graag even beoordelen in februari:D!! Ik ben nog steeds (een week na het goede nieuws) in euforische staat en begin te springen als iemand me vraagt of het me toch echt gelukt is om naar Australie te gaan:P nu weer verder met de voorbereidingen en dan zal spoedig mijn eerste blog op de site volgen...

  • 27 December 2012 - 16:25

    Joey Smeets:

    Ha Christel,

    En of dat grappig was om dialect te praten aan de andere kant van de wereld! Wat leuk om al je ervaringen hier te kunnen lezen. Het congres was een stuk gezelliger met jou als gezelschap.

    Tijdens de terugreis geloofde ik nog altijd niet dat ik zo ver van huis iemand van "twee dorpen verderop" ben tegengekomen. Hoe is het verder met je? Alweer hard aan het werk? Een beetje genoten/aan het genieten van het bezoek? Hopelijk heb je weer wat meer je draai kunnen vinden na onze Limburgse meeting ;).

    Het heeft even geduurd voordat ik van me heb laten horen dus ik hoop dat je inmiddels fijne kerstdagen achter de rug hebt en al uitkijkt naar de "roetsj" richting 2013. Na mijn terugkomst heb ik een hoop gedoe gehad met de organisatie van mijn huidige master, waardoor ik een aantal belachelijk drukke weken achter de rug heb. Maar inmiddels heb ik alles lekker bijgewerkt en dus eindelijk tijd om te reageren op je blog.

    Echt onvoorstelbaar wat je allemaal al gedaan hebt. Je had me al veel verteld tijdens het congres, maar dat was nog niet de helft zo te zien...echt cool! Ooit kom ik terug voor langere tijd om rond te reizen, dat heb ik me voorgenomen. Ik heb tijdens mijn week Aussieland bij lange na niet gezien wat jij al gezien hebt, maar desalniettemin: Wat een prachtige bestemming!

    Hopelijk geniet je nu een beetje van de feestdagen en loopt je PhD-traject op rolletjes. We mailen snel weer!

    Hou je taai!

    Gr. Joey

  • 31 December 2012 - 16:56

    Raoul Kleijntjens:

    G'day Christel,

    even een bericht van je "buurman" oet Aelse. Wij hebben hier nog ruim 7 uur te gaan en dan zit 2012 er op. Ik zag vanmiddag om 14 uur lokale tijd de vuurwerk show van Sydney. Wederom was het geweldig om te aanschouwen. Ik krijg er weemoed van. Harbour Bridge en Sydney Opera House zagen er weer geweldig uit.

    Ik heb al wat verslagen en foto's van je belevenissen bekeken en ik moet zeggen: life is going well for you!

    Volgens mij bevalt je de Aussie lifestyle wel.

    Hier in ons kikkerlandje is de winter meer herfstachtig en erg nat. Wellicht dat we nog een echte winter gaan beleven na januari 2013.

    Hebben je ouders al een ticket geboekt om je te bezoeken?

    Als je nog wat tips over bezienswaardigheden wilt krijgen hoor ik het wel. Maar ik neem aan dat de Aussies je ook genoeg info geven. In ieder geval nog veel plezier naast je onderzoek. Ben benieuwd wat je nog gaat beleven. Eind januari is er sowieso Australia Day, soort Koninginnedag nationale feestdag. Kun je weer een feestje vieren. En wellicht dat je een beetje de vasteloavend daar kunt promoten.

    Groeten en tot mails.

    Raoul Kleijntjens

    ps. ze knallen hier regelmatig...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Wollongong

Promoveren in Australië

Recente Reisverslagen:

11 Augustus 2014

Time flies

31 Januari 2014

Thuis op vakantie

16 Oktober 2013

Documentaire

24 Juli 2013

One year Australia: a summary

06 April 2013

Ups and Downs
Christel

Actief sinds 12 Juli 2012
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 25905

Voorgaande reizen:

17 Juli 2012 - 30 November -0001

Promoveren in Australië

Landen bezocht: